MENGATASI MOTIVASI BELAJAR RENDAH SISWA DENGAN TEKNIK BEHAVIORAL

Jayadi Jayadi, Gita Anggraini, Dina Juniarti

Abstract


Motivation is very important in students to increase interest in learning. In fact there are students who do have low motivation in learning which impacts on their learning outcomes. This study aims to improve low learning motivation at MA Nurul Ummah sampit by applying a Behavioral approach. This research is a qualitative study with a case study approach. Data collection in this study uses interview, observation and documentation. The object of this study is low learning motivation. The subject of this study was one of the XII students at MA Nurul Ummah Sampit. Data analysis techniques in this study are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. For data validity checking techniques are using source triangulation and method triangulation. The results of this study indicate that the application of Behavioral techniques succeeded in increasing low learning motivation. The increase in motivation of students from low categories becomes a high category after carrying out individual counseling.

Keywords


Behavioral Techniques, Low Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Aritonang, K. T. (2008). minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. 14.

Danar, V. F. (2012). hubungan antara motivasi belajar intrinsik dan ekstrinsik siswa dengan prestasi belajar siswa kelas x kompetensi keahlian teknik audio video smk ma'arif 1 wates. 13.

Gantina Komalasari, Eka Wahyuni dan Karsih. (2016). Teori dan Teknik Konseling. 141.

Komalasari, G. (2016). teori dan teknik konseling. 152.

Komalasari, G. (2016). teori dan teknik konseling. 153.

Probo, Yuni Wiragil. (2016). konseling behavior dalam meningkatkan motivasi belajar siswa berprestasi rendah di SMP Muhammadiyah 2 Milati Sleman Yogyakarta. 12.

Rosita, Y. (2008). Pelaksanaan konseling behavioral dalam mengatasi phobia kucing seorang klien di rasamala 2 menteng dalam tebet jakarta selatan. 17.

Sanyata, S. (2012). teori dan aplikasi pendekatan behavioristik dalam konseling . 5.

Aritonang, K. T. (2008). minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. 14.

Danar, V. F. (2012). hubungan antara motivasi belajar intrinsik dan ekstrinsik siswa dengan prestasi belajar siswa kelas x kompetensi keahlian teknik audio video smk ma'arif 1 wates. 13.

Gantina Komalasari, Eka Wahyuni dan Karsih. (2016). Teori dan Teknik Konseling. 141.

Komalasari, G. (2016). teori dan teknik konseling. 152.

Komalasari, G. (2016). teori dan teknik konseling. 153.

Probo, Yuni Wiragil. (2016). konseling behavior dalam meningkatkan motivasi belajar siswa berprestasi rendah di SMP Muhammadiyah 2 Milati Sleman Yogyakarta. 12.

Rosita, Y. (2008). Pelaksanaan konseling behavioral dalam mengatasi phobia kucing seorang klien di rasamala 2 menteng dalam tebet jakarta selatan. 17.

Sanyata, S. (2012). teori dan aplikasi pendekatan behavioristik dalam konseling . 5.

Setiowati, Y. (2017). penggunaan konseling teknik reinforcement positif dalam meningkatkan sikap dan kebiasaan belajar pada siswa kelas viii di mts pelita gedong tataan tahun pelajaran 2015/2016 . 46.

Tapantoko, a. a. (2011). penggunaan metode mind map (peta pikiran) untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran matematika siswa kelas viii smp negeri 4 depok. 20.

Wijayanto, S. (2013). keterampilan penguatan (reinforcement skill) sebagai upaya meningkatkan motivasi belajar ips pada siswa sd kelas v sd negeri 1 . 31.




DOI: https://doi.org/10.46822/paedagogie.v8i2.144

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Paedagogie Media Kependidikan, Keilmuan dan Keagamaan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogie Media Kependidikan,Keilmuan dan Keagamaan  is Indexed By
 


 

 Creative Commons License

Jurnal Paedagogie  Media Kependidikan,Keilmuan  dan Keagamaan  di sebarluaskan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats